9.9.11

KALLE HAMM ja DZAMIL KAMANGER: Spectacle For Birds – Waste, Territory and Nutrition

Kalle Hamm and Dzamil Kamanger: SPECTACLE FOR BIRDS – Waste, Territory and Nutrition video ja kaksi esinekoostetta, 2011
Kuva: Kalle Hamm
Teoskokonaisuus muodostuu videosta ja kahdesta esinekoosteparista, joista toinen on sijoitettu Salon taidemuseoon ja toinen luontoon. Museossa oleva esinekooste muodostuu talikosta, jonka piikkeihin on isketty Salon ruokakaupan roskiksesta löydetty patonki. Patongin päälle on kiinnitetty kaksi täytettyä pikkulintua.

Luontoon sijoitettu esinekooste muodostuu samoista elementeistä, paitsi ettei siinä ole täytettyjä lintuja ollenkaan, vaan kuivunut patonki tarjotaan ravinnoksi metsän linnuille. Esinekoosteen kaksinkertainen sijoittelu tekee näkyväksi, miten saman esinekoosteen asettelu kahteen eri ympäristöön antaa niille erilaiset merkitykset. Museo edustaa ihmisen reviiriä, jossa luontoa yritetään pitää hallinnassa. Siellä talikko menettää käyttötarkoituksensa ja muuttuu puhtaaksi esteettiseksi objektiksi ja siihen isketty patonki kuivuu, menettää ravintoarvonsa ja muuttuu jätteeksi. Tässä sisätilan esinekoosteessa eläviä lintuja edustavat täytetyt linnut, jotka on jähmetetty ihmisen esteettisen ja tieteellisen tarkastelun sekä hallinnan kohteeksi. Luontoon sijoitetussa esinekoosteessa talikko edustaa tilanvaltausta ja luonnon haltuunottoa - eräänlaista jäännettä neoliittisesta vallankumouksesta tai esimerkkiä nykyisestä biokolonialismista. Samoin luontoon sijoitettuna ihmiselle ravinnoksi kelpaamaton kuivunut patonki muuttuu ravinnoksi, jota metsän linnut saavat syödä rauhassa ilman ihmisen puuttumista asiaan. Olemmehan niiden reviirillä ja niitä kunnioittaen.

Museossa on esillä myös video, joka tekee näkyväksi ihmisen ja lintujen välisten reviirien päällekkäisyyksiä ja taistelua niiden herruuksista, sekä ihmisen tendenssin luoda erilaisia teknologioita pitää ei-halutut loitolla –so. tässä tapauksessa linnut-, mutta toisaalta liittää niihin mytologisia ja psykologisia assosiaatiota kuten vapaus, sielu ja vaellus. Ilman lintuja käsityksemme näistä käsitteistä olisivat hyvin toisenlaisia, jopa vajavaisia; se kun mikä linnuille on helppoa on meille teknologisesti miltei ylitsepääsemätöntä jopa mahdotonta.

Kuva: Kalle Hamm ja Dzamil Kamanger
Kuva: Kalle Hamm ja Dzamil Kamanger


SPECTACLE FOR BIRDS – Waste, Territory and NutritionVideo and two displays of objects, 2011 This artwork consists of a video and two displays of objects, one of which is located in Salo Art Museum and the other in a nature setting. The museum display is of a fork with its prongs stuck into a baguette which was retrieved from a rubbish bin in a Salo food store. Two small stuffed birds are fixed on top of the bread. The display in the nature setting is made up of the same basic elements but there are no stuffed birds; instead, the dry bread offers nourishment to the birds of the forest. By situating the displays in these two different settings, it is clear to see how two different environments give different significance to the same items. The museum represents man’s territory, where people try to control nature. There, the fork loses its usefulness and becomes a purely aesthetic object. The baguette it has been stuck into dries out, loses its nutritional value and becomes refuse. In this internal space, real live birds are represented by stuffed ones, which are frozen in time and become appropriated by man for aesthetic and scientific observation. In the nature setting, the fork represents the seizure of space and the takeover of nature – a kind of relic of the Neolithic revolution, or an example of present-day bio-colonialism. Similarly, the dried baguette – which has become inedible for humans – has turned into nourishment that the birds of the forest can eat in peace without human interference. We are in their territory and must respect them. In the museum there is also a video which clearly shows the overlap of territories and the contest between humans and birds for supremacy, as well as the human tendency to create new technologies to keep the unwanted – in this case, birds – at bay, while on the other hand associating them with mythology and psychological concepts such as freedom, the soul, and migration. Without birds, our conception of these ideas would be very different, perhaps even incomplete; because that which is easy for birds is for us impossible unless we can overcome the problem technologically.
Kuva: Kalle Hamm ja Dzamil Kamanger

No comments:

Post a Comment