9.9.11

SAARA EKSTRÖM: Pieni varpuskampanja

2011


Vuonna 1958 toimeenpantiin Mao Zedongin aloitteesta Kiinassa hygieniakampanja –
virallisesti Neljän vitsauksen kampanja – jonka tarkoituksena oli hävittää sukupuuttoon hyttyset, kärpäset, rotat – sekä varpuset, koska lintujen uskottiin aiheuttavan viljasatojen tuhoamista ja sen kautta nälänhätää. Suuren Varpuskampanjan nimissä kansa mobilisoitiin tehtävään, jonka johdosta varpuset katosivat Kiinasta lähes kokonaan. Vuonna 1960 kampanja lakkautettiin äkisti kun kävi ilmi että linnut söivät enemmän hyönteisiä kuin viljaa. Vailla luontaista saalistajaa hyönteis-, erityisesti heinäsirkkapopulaatio oli kasvanut räjähdysmäisesti. Tämä lisäsi osuutensa Suuri harppaus kampanjan aiheuttamiin mittaviin ekologisiin ongelmiin, jotka kulminoituivat nälänhätään jonka seurauksena arviolta yli 30 miljoonaa ihmistä menetti henkensä.

Suomen Luonnonsuojeluliitto kirjoitti varpuskannasta vuonna 1993 seuraavasti:

Viimeksi kuluneen 26 vuoden aikana varpusistamme on kadonnut peräti 63 prosenttia. Vähentymisen on todettu olevan niin radikaalia, että kyseessä ei voi olla mikään tavanomainen kantojenvaihtelua aiheuttava tekijä. Varpusten kato on koko Länsi-Euroopan laajuinen ilmiö. Esimerkiksi Lontoon varpusista on 1980-luvun jälkeen kadonnut 95 prosenttia. Tutkijat ovat huolestuneita varpusen romahdusmaisesta katoamisesta erityisesti siksi, koska varpunen on kaikkialla ihmisen läheinen seuralainen.

Miten varpusen väheneminen vaikuttaa elämäämme ja mitä sen katoaminen indikoi?
Mitä tiedämme tästä elinpiirimme lähes symbioottisesta jakajasta?
Sen, että vuoteen 2011 mennessä 60 prosenttia Suomen varpusista oli hävinnyt verrattuna 1980-luvun kantaan. Sen, että vanhin suomalainen rengastettu varpunen on ollut 9 vuotta 7
kuukautta 6 päivää vanha. Että se syö hyönteisiä, saa 2-3 poikuetta pesimäaikaan ja painaa noin 30 grammaa.

Teos Pieni varpuskampanja koostuu sarjasta valokuvia ja tekstejä.
Teosta varten rengastan kymmenen varpusta kultaisilla rengastusrenkailla, jonka jälkeen linnut vapautetaan takaisin luontoon. Kuten aikaisemmissa teoksissani haluan nostaa esille ääripäitä, jotka liittyvät kulttuuriimme ja arvomaailmaamme. Vähäisenä ja arvottomana pidetty lintu ”kruunataan” arvometallilla, vallan ja rikkauden symbolilla. Kumpi näistä lopulta on meille arvokkaampi?




The Small Sparrow Campaign
photography and text

2011


In China in 1958, Mao Tse-Tung made a pledge to launch a cleansing campaign – officially called the Four Scourges Campaign – which was meant to wipe out mosquitoes, flies, rats – and sparrows, as these birds were believed to have devastated grain crops and caused a famine. The people were mobilised to carry out the Big Sparrow Campaign, which led to the almost complete disappearance of sparrows in China. In 1960, the campaign was quickly stopped when it was discovered that the birds ate more insects than grain. Without any natural predators, there was explosive growth in the insect population, especially among grasshoppers. This exacerbated the ecological problems caused by the Big Leap Campaign, which culminated in a terrible famine, resulting in the loss of more than 30 million lives.

In 1993, the Finnish Association for Nature Conservation published the following:

In the past 26 years we have lost as many as 63 per cent of our sparrows. The decrease in numbers has proved to be so radical that it cannot be a question of any conventional factor causing this population change. The disappearance of sparrows is a phenomenon affecting the whole of Western Europe. For example, 95 per cent of London sparrows have disappeared since the 1980s. Researchers are particularly concerned about this slump because of the fact that, of all birds, the sparrow is man’s closest companion.

How does the sparrows’ decline affect our lives, and what does their disappearance indicate?

What do we really know about this species which almost symbiotically shares our living space? We know that by 2011, 60 per cent of Finnish sparrows had disappeared in comparison to the population in the 1980s; that the oldest ringed Finnish sparrow lived to the age of 9 years, 7 months and 6 days; that it eats insects, has 2-3 broods per nesting season and weighs about 30 grammes.

The Small Sparrow Campaign is a series of photographs and texts.

For this work I ringed four sparrows with gold rings, after which the birds were released back into the wild. As with my previous works, I want to expose the extremes which are incorporated within our culture and values. A small bird considered worthless is ‘crowned’ using a precious metal, a symbol of wealth and power. But in the final analysis, which of them is really of more value to us?


BIO
Saara Ekström (s. 1965) valmistui Turun Piirustuskoulusta vuonna 1986 ja jatkoi opintojaan Yhdysvalloissa, Northern Arizona Universityssä 1995-1996. Hänen töitään on viime vuosina ollut esillä useissa yhteis- ja ryhmänäyttelyissä Euroopan lisäksi mm. Japanissa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Vuonna 2005 Ekström nimitettiin Helsingin juhlaviikkojen taiteilijaksi ja hän on ollut ehdolla Ars Fennica-, sekä Carnegie Art Award palkintojen saajaksi. Keväällä 2011 Nykytaiteen museo Kiasma avasi Ekströmin uusimpia teoksia esittelevän mittavan yksityisnäyttelyn. Näyttely oli nähtävillä myös Vaasan modernin taiteen museossa Kuntsissa sekä Ahvenanmaan taidemuseossa.

Saara Ekström työskentelee pääasiassa valokuvan, videon ja filmin parissa. Orgaanisista materiaaleista sekä niiden dokumentoinnista koostuvat teokset sisältävät runsaasti vertauskuvallisia viitteitä ja ristiriitaisia viestejä. Ekström käsittelee teostensa kautta monasti elämän kaksijakoisuutta: kuolemaa ja syntymää, kasvua ja lakastumista, kauneutta ja inhoa. Tiettyjä ominaispiirteitä omaavien välineiden valinnat, luonnon prosessien sekä käyttäytymismallien seuraaminen ovatkin ratkaisevia elementtejä Ekströmin taidetta tulkittaessa.


Saara Ekström (b. 1965) graduated from Turku Art Academy in 1986 and studied sculpture and photography at the Northern Arizona University during 1995-1996. Her work has been presented in several solo- and group exhibitions in Europe, Japan, Brazil and USA. In 2005 Ekström was chosen as the artist of Helsinki Festival Weeks and she has been nominated for Ars Fennica and Carnegie Art Awards. In 2011 the Contemporary Art Museum Kiasma in Finland produced a major mid career exhibition concentrating on Ekström’s recent work. The exhibition was also presented at the Kuntsi Museum of Modern Art in Vaasa and at Mariehamn Art Museum on Åland.

Saara Ekström works mainly with photography, video and film. She frequently uses and documents organic materials that are rich in controversial meanings and symbolics. Her works often deal with the dualistic, major themes of life: death, birth, growth and withering, beauty and disgust. The materials with certain characteristics, natural processes and behaviour plays a crucial part in the construction of further meanings in her art.

No comments:

Post a Comment